Wednesday, August 11, 2010

bilangan solat tarawikh...

Assalamualaikum...

bila masuk je bulan ramadhan antara perkara yang mula-mula terlintas dalam kepala kita adalah solat tarawikh. ingat lagi kalau kat kampung buat 20 rakaat lepas tu baca laju-laju. huhu... kat ipoh pulak kebanyakan surau atau masjid hanya akan buat 8 rakaat. macam-macam versi. tapi mana satu yang betul?


aku sempat melihat blog-blog ustaz kat internet dan melihat sendiri pandanga mereka. oleh sebab aku pun tak pandai sangat nak ulas benda ada baiknya kalau korang pergi kat link ini. kat sini ustaz asri ada menjawab persoalan yang sering terlintas dalam diri umat islam kat malaysia ni terutama mengenai jumlah rakaat solat tarawikh yang sebenar.

tak kiralah 20 atau 8 rakaat yang penting kita buang perasaan malas, jemu, jelik, bosan dan sebagainya ketika sedang bertarawikh. sebab ada diantara kita walau pun baru rakaat ketiga sudah timbul perasaan ini. lemah sangat ke iman kita? seperti kata seorang ustaz semalam, perkara-perkara ni yang selalunya menjadi penghalang kita untuk mencapai makam taqwa.

sekadar berkongsi bacaan dengan kawan-kawan. mantapkan ilmu kita tentang ramadhan. bersama-sama mencari keredhaan Ilahi... insyaAllah...

No comments:

Post a Comment