Wednesday, February 2, 2011

gerun...

Assalamualaikum...

gian nak conteng blog. sebelum mata melabuhkan tirai, dengan badan yang kepenatan bermandi hujan, sebelum ke alam mimpi indah, tiba-tiba aku teringat perkara yang berlaku dalam perjalanan balik kampung tadi.

hari ni perjalanan balik kampung aku lain sangat-sangat. dulu dari ipoh, tapi sekarang bermula dari titi gantung. jalan baru main redah je. macam orang kedah cakap 'buat pala tau je'. nasib baik betul jalannye...

perjalanan pulang hari ni bermula dengan panas terik petang di titi gantung, bota. naik kuda dua tayar aku dan membonceng seorang rakan yang  ingin tumpang bermalam di rumah aku untuk beberapa malam atas urusan keluarganya.

dalam perjalanan... gerunnya dengan kejadian tu. dari kawasan yang panas terik kami menuju ke kawasan dipenuhi awan tebal. tunggu masa nak muntahkan hujan. terasa macam awan begitu rendah dengan daratan. dari kawasan terang benderang bertukar menjadi seperti waktu malam sudah pun bermula.

Allah.. ketika itu memang hati aku terasa begitu takut dan gerun. betapa kerdilnya aku di muka bumi Allah ini jika nak dibandingkan dengan kekuasaanNya yang maha Agung. hati berulang-ulang kali mengucapkan alunan membesarkanNya.

kita siapa nak bangga sangat dengan harta? kita siapa nak angkuh dengan kekuasaan di dunia yang bersifat sementara? kita siapa terlampau bermegah-megah dengan keturunan? Allah... semoga apa yang aku lihat dapat meningkatkan keimanan ku terhadap Mu...

2 comments: