Monday, August 20, 2012

riang ria raya 2012

 Alhamdulillah... satu syawal yang amat meriah untuk aku dan keluarga. bersyukur sangat sebab dapat beraya bersama-sama keluarga di sabak bernam.

pagi raya dimulakan dengan solat sunat hari raya dan menziarahi pusara embah lanang. kemudian sesi bermaaf-maafan sesama adik-beradik dan mak bapak.

tangkap-tangkap gambar sikit...

keluarga sis zura

keluarga sis ana

keluarga sis yuni

ni yang masih bujang bersama mak dan bapak

we happy family

bermaaf-maafan

habis sesi di rumah, kami pergi ke rumah embah di sebelah rumah aku. berkumpul ramai sanak-saudara sambil membuat tahlil ringkas yang diketuai oleh wak tar (pakcik aku). makan-makan dan bermaafan tak dilupa.
 
berkumpul keluarga besar hj osamin

adik aku dan sepupu-sepupu aku dengan duit rm1 yang baru

sebahagian ahli keluarga besar hj osamin

habis bersalam-salaman dan bermaafan aku, raimi (adik) dan abg mat (abang aku) pergi bersama-sama bujang-bujang kampung yang lain untuk baraan (amalan ziarah-menziarahi).

baraan sampai kat rumah aku

setelah selesai baraan aku dan semua ahli keluarga aku pun berangkat ke sungai tiang, bagan datoh untuk beraya di rumah embah jauh (nenek sebelah mak). makan tak payah cerita memang dah tak tertanggung lagi.

sesi malam pula dimeriahkan dengan mainan bunga api dan mercun. bukan main semangat lagi kami bakar duit ye (don't try this at home).

antara ahli keluarga besar haji mokhtar@sarbini

amacam?

rumah embah jauh
masuk hari raya kedua baru mula baraan rumah saudara terdekat. pusing semua rumah eratkan hubungan silaturrahim.
 
kemeriahan 1 syawal yang tak dapat aku lupakan. macam mana 1 syawal korang?

2 comments: