Monday, October 12, 2009

rasa ingin menyayangi...

sejak akhir2 ni hidup aku sering dilanda perasaan ni... perasaan ingin saling sayang-mnyayangi... salahkah perasaan ini? perlukah aku lari daripadanya? ada yg kata aku jual mahal... ada yg kata aku x berani la... kdg2 bila dibiarkn timbul plak spekulasi sndri dr mulut2 mereka pulak...
jp lg ada yg kata sy dgn minah ni... sy dgn minah nun...
memang...
mmg aku jual mhl... mmg aku x berani... salah ke?
ye... ibu bapa aku pon sering bertanya2 ank laki yg sorg ni dh berpnye ke? pilih yg cmne... comel ke x... siap bg ciri2 lg tu... dh x suke nak wat cane... hehe.
***
ntahla... bg aku bnde ni bkn bnde main2... aku nk seorang wanita solehah yang mempunyai ciri2 wanita solehah, cntik bkn shj dr segi luaran, bhkn dalaman itu lbih pnting. bertanggungjwb... pndy memasak, menjahit... jaga tutur kata dan hormat ibu bapa.
wah.... bsrnya cita2.... klu nk yg smpurna smpy bila pon aku x kawen...
jd... aku membuat keputusan utk mencari pasangan hidup yang memahami diri aku. baik dari segi tutur kata dan agama. apa yg kurang sme2la perbaiki. saling igt mengingati... fahami hati budi msg2...

***
bila?
x semestinya sekarang. ada org yg kata "apa kata kalau kita cari je kenalan ramai2 waktu belajar ni. nti dh habis bnykla pilihan."
ada pula "lelaki ni menang memilih... tggu dulu. nti dh smpy mase, dh kukuh kewangan, msti ada yg sangkut"
ya... tiada pendapat yang slh. aku sokong kedua2nya.
***
jom kita lihat dari segi agamanya... boleh ke kapel ni? pntg ke? patut ke semua org kapel? ada org xyah kapel terus kawin pon bahagia. ada org kapel lame2 kt IPT pstu kawin... bahagia jugak.

Rasul kita ada memberi kita panduan memilih pasangan

“Seseorang wanita itu dikahwini kerana empat perkara:Kerana hartanya,keturunannya,kecantikannya dan agamanya.Utamakanlah yang mempunyai agama,nescaya kamu akan selamat”-

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

maksud hadis di atas, Nabi menggalakkan kita supaya mengutamakan pemilihan bakal isteri atas dasar agama, kerana dengan agama seseorang itu akan selamat dan bahagia dalam erti kata yang sebenarnya. Nabi ada menyambung lagi...

Janganlah kamu kahwini wanita kerana kecantikan mereka,kerana kemungkinan kecantikan itu akan menghancurkan mereka sendiri.Dan janganlah kamu kahwini kerana harta mereka,kerana mungkin harta itu menyebabkan mereka derhaka.Tetapi kahwinilah mereka atas dasar agama.Sesungguhnya hamba yang berkulit hitam,tetapi beragama dalah lebih baik”-(riwayat Ibnu Majah)

haa... panduan dah diberikan. aku taknak mengulas hadis diatas. lagipun ia jelas. terpulanglah kepada kita sama ada nak ikut atau tak. bagi aku janganla disebabkan perasaan sayang yang dihasut oleh kerakusan syaitan menjadi dokongan dan panduan kita untuk bersemangat dengan dunia kapel.

aku tau semua ni naluri manusia. jadi aku tidak menyalahkan mereka yang hendak berkawan (x suka istilah kapel). ambil masa untuk menyelami hati budi masing2. sentiasa mengikut batas2 agama. jgn ikut nafsu...

kesimpulannya...

siapa yang akan aku pilih?

haa.... tunggu.....

assalamualaikum~~

No comments:

Post a Comment