Saturday, June 12, 2010

kenapa yahudi bijak?

Assalamualaikum...


maklumat ni aku ambil dari blog seorang ustaz/dr aku kira dari laman sosial umma-united.com (burhanuddin hilmi nawi). dalam blog beliau ni ada menceritakan pengalaman beliau menghasilkan tesis phd berkenaan "mengapakah yahudi bijak?"

blog ini menunjukan bagaimana seorang yahudi yang bijak dihasilkan bermula dari peringkat awal ibu mengandung sehingga mereka dewasa. kat bawah ni antara isi yang dapat aku ambil dari blog beliau

persiapan melahirkan zuriat:
1. si ibu sering menyanyi dan bermain piano.
2. ibu dan bapa membeli buku matematik dan bersama-sama menyelesaikannya. melatih anak menjadi genius ketika dewasa kelak.
3. pemakanan - sarapan bersama kacang badam dan kurma + susu. tengahari bersama roti dan ikan tanpa kepala + salad yang digaul dengan badam dan pelbagai kekacang. daging ikan bagus untuk perkembangan otak dan kepala ikan ada bahan kimia yang merosakkan perkembangan.
4. sangat gemar makan ikan. jika makan ikan tak akan ada daging. campuran daging dan ikan tak bagus untuk dimakan bersama.
5. memakan buah dahulu sebelum makanan utama. menurut mereka hidangan berat sebelum buah-buahan menyebabkan kita mudah berasa mengantuk dan lemah.
6. di israel merokok adalah taboo. nikotin dalam rokok merosakkan sel dalam otak yang melekat pada genes. melahirkan generasi yang cacat otak. ironinya pengeluar terbesar perokok adalah yahudi.

peringkat tadika:
1. makanan awal adalah buah-buahan dan badam.
2. menelan pil ikan kod. rata-rata kanak-kanak yahudi menguasai 3 bahasa iaitu hebrew, arab dan inggeris.
3. dilatih bermain piano dan violin. bermain dan memahami nota muzik dapat meningkatkan IQ.

darjah 1-6:
1. diajar matematik berkonsepkan perniagaan dan sains sangat diberi keutamaan.
2. sukan menjadi kewajipan. sukan yang diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari. memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara disamping persiapan untuk perkhidmatan negara.

dalam ibadah yahudi:
-menggoyangkan kepala. ini dapat mengaktifkan otak dan menambahkan oksigen di kepala. seperti agama lain juga contohnya agama islam juga ada menyuruh umatnya tunduk dan menggoyangkan kepala.

dewan perniagaan yahudi:
membantu mereka yang berminat dengan perniagaan dengan memberi bantuan pinjaman tanpa faedah dan bersama membantu perniagaan tersebut agar berada di landasan yang betul.

kesimpulannya persiapan untuk melahirkan generasi atau bangsa yang bijak bermula dari peringkat awal ibu mengandung sehinggalah keperingkat yang tertinggi. cuba tengok kat jepun, negara yang maju dan rakyat yang genius. mereka suka tunduk tanda hormat, makan sushi (ikan mentah) dan ramai orang mereka pandai. adakah kebetulan?

sekadar perkongsian sebagai pedoman kepada semua. apa yang baik kita ambil dan yang tak baik buang je. untuk aritikel penuh, sila klik disini

No comments:

Post a Comment