Tuesday, August 3, 2010

cerita waktu kecil dulu...

Assalamualaikum...

rasanya agak lama jugak tak post cerita baru kat blog aku ni. ni pun berkesempatan sebab minggu ni minggu peperiksaan / ujian bulanan murid-murid sekolah kebangsaan manjoi 1. jadi, adalah sedikit masa untuk aku conteng-conteng apa yang boleh diconteng kat blog aku ni.

post aku kali ni sekadar bercerita pengalaman waktu kecil aku dahulu berkenaan dengan 'ikut-ikut'. hehe... kelakar bila ingat balik. kalau kat kampung tu, kita tak sedar sebenarnya dalam kehidupan sehari-hari kita memang selalu menggunakan bahasa inggeris terutama dalam pertuturan dan ianya selalu diterima menjadi sebahagian daripada kehidupan kita.

mesti tak faham kan apa yang aku merepek ni. ok sengan cerita macam ni la. bahasa inggeris ---> dalam bahasa melayu pertuturan.
baiklah antara contoh yang aku sendiri sebelum ni tak sedar pun sebenarnya tu bahasa inggeris ialah:-
- polis sentri - police and thief.
- ban kenal (bahasa jawa) - bank canal.
- gostan - goes u turn (betul ke ek?)
- kona - corner
- pencen - pension
- drebar - driver


erm.. banyak lagi sebenarnya. cuma tak ada idea terlintas. korang tambahlah sendiri. tapi memang bahasa melayu ni sebenarnya suka ambil perkataan daripada orang lain. bila dikira-kira balik agaknya tinggal berapa kerat je perkataan orang melayu yang tulen.

kat sini jugak kita boleh nampak yang orang melayu ni kreatif sebenarnya walau ketandusan idea sendiri. hehe... suka-suka aku je. itu je kot nak post untuk hari ni. dah lama jugak tak main conteng-conteng kat blog aku ni. sekian~

No comments:

Post a Comment