Friday, September 3, 2010

lagu oh negaraku...

Assalamualaikum...

masih dalam mood patriotik lagi ni. baru-baru ni tersebar video oleh hishamuddin rais(isham) berkenaan tentang negara ciplak. bila fikir-fikirkan balik tentang pendapat beliau ni, terbuka kejap pemikiran aku ni tentang kedaulatan negara kita.


dah tengok belum video tu? tengok sampai habis sebab banyak benda yang dia ulas pasal negara malaysia merdeka kita ni.

satu perkara yang aku nak ulas berdasarkan video tersebut isham ada menyebut tentang lagu negaraku yang diciplak dari negara luar (perancis). pasal lagu negaraku ini jugalah indonesia mendakwa negara kita menciplak lagu terang bulan nyanyian rudy van dalm. kalau anda tak percaya cuba tengok video kat bawah ni.


sebijik kan dengan lagu negaraku? tapi apa yang kita tak sedar, sebenarnya lagu terang bulan itu sendiri sebenarnya adalah lagu ciplak dari negara luar. irama asal dia ala-ala irama kepulauan hawaii gitu. lagu yang aku maksudkan adalah lagu mamula moon yang dinyanyikan oleh artis barat suatu ketika dahulu.


dah tengok? ok jadi kat sini tak perlulah gaduh-gaduh siapa ciplak siapa sebab buat malu je. mungkin benar kata isham "kedua-dua (bendera dan lagu kebangsaan) ini perlu diubah untuk memenangi semula hati rakyat malaysia". sebab secara jujurnya aku tak berapa terkesan dengan kemerdekaan negara kita walau jauh dilubuk hati aku amat bersyukur dan sayang sangat dengan negara ini. merdeka! 53 tahun beb!

No comments:

Post a Comment