Friday, November 26, 2010

jangan pegang-pegang~

Assalamualaikum...

teringat pesanan Ustaz Mohd Kazim Elias dalam ceramahnya yang aku sempat tengok baru-baru ni. beliau ada menyatakan orang zaman sekarang ni ramai yang masih keliru antara hukum menyentuh anjing/babi dan hukum menyentuh bukan mahram.

secara ringkasnya macam ni, hukum menyentuh babi/anjing adalah tidak haram. tapi yang haramnya bila kita makan babi/anjing tu. boleh? pegang je lah babi/anjing tu tapi lepas tu samak la. simple bukan? masalahnya sekarang ni hukum menyentuh bukan mahram yang haram. kenapa nak pertikai orang menyentuh babi sedangkan menyentuh bukan mahram adalah jelas haram?

pernah tak korang alami situasi di mana kita terpaksa memilih sama ada ingin menjaga hati sesama manusia atau menjaga hubungan dengan Allah s.w.t. contohnya macam ni la, aku cikgu kat sekolah dan anak murid. waktu akhir dan murid-murid nak balik. tiba-tiba mereka beramai-ramai datang ke arah aku dan menghulur tangan. so, untuk menjaga hati aku salamlah.

hukumnya di situ tetap haram, berdosa. walaupun sekadar hubungan antara guru dan murid tetapi hukum berjabat tangan di situ tetap haram. sebab anak-anak murid aku tu bukan mahram aku. apa yang dimaksudkan dengan bukan mahram? ialah orang-orang yang boleh kita jadikan isteri/suami.

ihsan google
sebenarnya perkara ni kita boleh elak. macam mana nak elak? baiklah kat sini aku ada sedikit tips bagaimana nak mengelak dari bersentuhan dengan bukan mahram.

- sebagai contoh ketika konvo atau mengambil hadiah. ada baiknya kalau kita bersedia dengan sarung tangan (glove) kalau nak bersalaman jugak.

- ketika berjumpa sanak saudara. yang ni memang selalu terutama ketika bertemu sepupu-sepapat. apa yang kita boleh lakukan mungkin memberi isyarat awal seperti menyimpan tangan di belakang sambil tunduk tanda hormat.

- atau pun nak nampak protokolnya tangan kanan diletakkan ke bahu kiri sambil tundukkan sedikit badan dan mengucap salam.

- kalau yang perempuan tu ketika keadaan mendesak tarik lengan baju tu panjang-panjang dan salam jugak tapi sekurang-kurangnya berlapislah kan.

- kadang-kadang kita boleh buat dalam keadaan bergurau. sebagai contoh "eh tak boleh, batal air sembahyang aku". tak pun "aku belum basuh tangan lagi tadi tersentuh taik".

- kalau orang yang peka dengan hukum ni mesti faham. tapi kalau dia berdegil nak salam jugak sound je direct "mana boleh salam, kita bukan mahram!". ni kalau kita betul-betul beranilah. yang ni bolehlah gunakan antara guru dan anak murid kat atas tadi. hehe..

itulah sedikit sebanyak tips macam mana nak elak daripada bersentuhan dengan bukan mahram kita. mungkin kawan-kawan ada tips-tips lain yang boleh dikongsi dan bolehlah kita sama-sama amalkan. tapi jangan kita pulak semangat nak mintak salam. haish~

baiklah, kita orang melayu ni terkenal dengan sopan santun dan budi pekertinya, jadi tak berapa eloklah dan maki-maki orang. kadang-kadang kalau tersentuh tak sengaja tu ada baiknya kalau kita mintak maaf. tapi yang haram tu tetaplah haram. kadang-kadang tengok gambar orang peluk-peluklah pegang tanganlah aku bersangka baik jelah... "dah kahwin tu..."

kadang-kadang kita ni tak perasan, atau mungkin kita ni tak tahu, atau mungkin kita ni memang dah tak nak ambil tahu pasal perkara ni. aku harap kita semua lepas ni lebih peka dengan perkara ni dan kalau boleh dielakkan, kita elaklah. renung-renungkan dan jom beramal!

No comments:

Post a Comment