Sunday, December 5, 2010

kandungan rokok elektronik berbahaya?

Assalamualaikum...

semalam, tengah asyik berfacebook dan membalas komen peminat (perasan. ekeke..) tiba-tiba adalah pulak seorang mamat mana ntah share satu fanpage kalau tak silap aku.

tanpa memikirkan baik buruknya aku klik je terus kat link tu. ternyata memang tiada apa-apa yang menarik pun. sekadar iklan mempromosikan rokok elektronik. canggih tu..


lepas tu baru je tadi aku sempat membelek-belek surat khabar sinar harian yang ada kat rumah aku. dalam salah satu ruangan ada lagi cerita mengenai rokok elektronik ni. dalam berita tu cakap benda ni berbahaya.

salah satu rokok elektronik
http://www.newoes.com/rokok-elektronik-lebih-bahaya-dibanding-rokok-biasa

baiklah, sama ada aku yang tak ambil tahu atau memang maklumat ni lambat sampai kat aku, tapi rokok elektronik atau nama comelnya rokok-e ni sudah lebih lima tahun dipasarkan.

rokok-e ni berfungsi dengan menggantikan asap rokok biasa dengan wap cecair nikotin yang rasanya hampir sama dengan rokok biasa di pasaran. tetapi menurut kajian saintifik, rokok-e mengandungi karsinogen dan bahan-bahan toksik lain yang berbahaya kerana kandungan wap rokok-e masih tidak diketahui. betulkah?

dalam konteks lain, penggunaan rokok-e dilihat mampu mengurangkan gejala ketagihan menghisap rokok. ianya sesuai sebagai terapi untuk berhenti merokok selain penggunaan pil-pil dan alternatif lain. sejauh mana keberkesanannya aku pun tak tahu.

berbalik kepada laporan sinar harian tadi, aku cuba mencari beberapa maklumat terutamanya dari ruang-ruang forum dan blog-blog orang ramai dan boleh membuat beberapa andaian mengenai isu ini.

- sesetengah negara seperti di indonesia dan china mengharamkan penggunaan rokok elektronik ini kerana memang kandungannya berbahaya.
- pengharaman penggunaan rokok-e disebabkan dengan adanya alternatif lain menggantikan rokok, dikhuatiri akan menjejaskan ekonomi negara terutamanya berkenaan dengan cukai rokok (komen ruangan forum)
- ada sesetengah laman web menyatakan tiada satu pun negara yang setuju dengan penggunaan rokok elektronik. tapi aku tak tahu apa-apa pun.
- memang susah agaknya nak berhenti merokok (andaian merapu).

baiklah itu sahaja sedikit perkongsian yang aku dapat hari ni. kepada para perokok yang mungkin pernah mencuba produk ini. apa pendapat anda?

rujukan : link 1/2/3. lain-lain rujukan anda boleh google.

8 comments:

  1. :a: tapi ritu da je orang jual kt fb...siap da video lg...tp indo la kot..hehehe
    bkn kt malaysia:c:

    ReplyDelete
  2. @WAN HiDaYatuL HuSna haa.. iklan tu la kt fb tu.. cube try tgk kt forum plak.. ade kt msia cume kte xtau je.. ke x amek tau sbb bkn kje kte.. hehe

    ReplyDelete
  3. isk isk isk...awk merokok ke? xmo lah xbaguussss...

    ReplyDelete
  4. @peah @ peps yeke.. tu la sy pon xtau apa status bnde ni kt malaysia.. bnyk mungkinan... klu akak nk tau lbih lnjut tryla google..

    ReplyDelete
  5. @Abu Luqman yeah! itu sgt bgus.. anda mmg seorang yg kuat... Alhamdulillah sy x smpt mrokok..

    ReplyDelete