Sunday, May 15, 2011

selamat hari guru...

Assalamualaikum...

cikgu macam tu... cikgu macam ni... orang sekarang pandang cikgu tak seperti orang dulu pandang cikgu. dulu orang hormat cikgu sekarang orang hina cikgu... caci maki cikgu... saman cikgu...

orang cakap kerja cikgu ni gaji tinggi. tinggi ke? orang cakap kerja cikgu ni senang. senang ke? orang cakap kerja cikgu ni kena ikhlas. kerja cikgu je ke kena ikhlas?

aku dengar cerita gaji cikgu ni separuh untuk anak murid... aku dengar cerita cikgu ni kerja sekerat hari tapi malam pun kena tanda buku murid-murid. aku dengar cerita cikgu ni kerja senang sebab tapi cikgu kat sekolah buat semua kerja termasuk jadi tukang kebun! aku dengar cerita macam-macam pasal cikgu.

"eh... cikgu tu pukul budak sampai mati la..."
"eh... cikgu tu edar dadah"
"eh... cikgu tu cubit anak saya..."
"eh... cikgu tu marah anak saya tak siap buat kerja rumah.."
"eh... cikgu tu... cikgu tu..."
"semua salah cikgu!"

maka lahirlah cikgu-cikgu robot... masuk kelas didepan mengajar tapi anak murid dibelakang berpesta. marah? jangan... saman nanti. cubit... mak bapak sendiri pun tak pernah cubit anak...

maka lahirlah anak-anak murid yang keluar tanduk... pukul cikgu... tak buat kerja rumah... samseng... pembuli... penyamun... perompak... pencuri... pembunuh... penyangak... arrgghh...!!!

semua salah cikgu... ibu bapa? mana salah... saya ajar anak saya betul-betul... saya kerja dari pagi sampai petang, tak sempat jenguk anak pun... saya bagi anak saya duit belanja... saya bagi anak saya television... saya bagi anak saya komputer... saya bagi anak saya buku... saya bagi anak saya semua yang dia nak. dia anak yang baik. semua salah cikgu la...

beratnya beban guru-guru ni. mendidik pun orang tak suka. kenapa akibat nila setitik semua mendapat padahnya... kami mendidik sebab nak tengok anak bangsa kami berjaya... ikhlas? hanya tuhan yang tahu... kenapa nak menilai keikhlasan seseorang bila nampak cikgu tu datang sekolah untuk berniaga? bila nampak cikgu-cikgu MLM? mungkin faktor gaji... mendidik tetap mendidik...

apa-apa pun aku amat bersyukur sebab dikurniakan ibu bapa yang memahami... guru-guru yang baik... orang-orang disekeliling aku yang banyak mengajar aku. kesemuanya merupakan cikgu aku... SELAMAT HARI GURU aku ucapkan kepada semua. siapalah kita tanpa seorang guru... teruskan usaha murni anda semua wahai guru!

1 comment: