Friday, December 16, 2011

daurah penghayatan remaja islam

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, masih dapat menaip dan berkongsi luahan isi hati ni. agak lama aku tak update blog ni. sampai terlupa nak cerita pasal majlis perkahwinan kakak aku pada 2 minggu lalu. cepat betul masa berlalu...

selama dua minggu yang telah lalu, aku telah diberikan peluang untuk menjadi sebahagian daripada fasilitator untuk program daurah penghayatan remaja islam di masjid negeri selangor (masjid sultan salahuddin abdul aziz shah).

program sepanjang cuti sekolah tersebut dianjurkan sebagai mengisi masa cuti sekolah anak-anak dari seawal darjah satu hingga ke tingkatan empat dengan pengisian berbentuk keagamaan selain memupuk jati diri mereka supaya menjadi insan yang terbaik di dunia dan di akhirat.

secara jujurnya aku pun rasa tak layak nak jadi fasi untuk program macam ni. tapi tak sangka sokongan dan semangat ukhuwah yang ditunjukkan oleh kesemua fasi buat aku rasa seronok. memang terasalah ukhuwah diantara kami walaupun baru 2 minggu berkenalan. sama-sama belajar dan dalam masa yang sama aku belajar memperbaiki diri.

kebetulan sepanjang program ni aku bersama team fasi yang memegang modul untuk murid-murid rendah bawah (tahun 1-tahun3). perkara ni macam persediaan awal aku nak menghadapi murid-murid jika menjadi guru sebenar kelak. budak-budak anak orang berada yang nakal-nakal. maklumlah fitrah kanak-kanak bersih dan suci. memang kita lah yang dah besar ni bertanggungjawab membentuk mereka ni supaya hitam atau putih kelak. memang cabaran!

insyaAllah program ni aku akan diteruskan sehingga tamat cuti sekolah nanti. rabu depan ada temuduga spp pulak. doakan aku berjaya dalam temuduga ni ek.

No comments:

Post a Comment