Saturday, October 31, 2009

prakti-coming-soon~


assalamualaikum~

tetiba pula terasa ingin berkongsi...
sejak akhir2 ni rasa macam lain macam je perangai orang2 sekeliling aku ni.

kenapakah?
adakah?
sampai bila?
dimanakah?
bagaimanakah?
sudikah?
perlukah?
bilakah?

banyak persoalan yang timbul dalam kotak fikiran aku ni.

kenapakah?
kenapa perlu macam ni? kenapa masing2 nak menegakkan benang yang basah? kenapakah semua nak bersuara lantang dibelakang? dibelakang.... kenapakah tak nak terima teguran? kenapakah degil sangat? kenapakah tiada yang hendak mengalah? kenapa mesti mementingkan diri sendiri? kenapa tak nak bersatu padu... satu malaysia! huhu... kenapa perlu bertelagah? kenapa tak nak terima pendapat orang? kenapa mesti berhasad dengki? kenapa? why? why?

adakah?
adakah salah untuk menerima pendapat orang lain? adakah kita saja yang betul? adakah kita pernah cuba nak berubah? adakah salah kalau perkara tu perkara baik? adakah aku ni dah baik sangat? adakah layak aku nak nasihat mereka? adakah salah aku nak ubah? adakah aku ni suka jaga tepi kain orang? adakah mereka faham perasaan yang lain?

sampai bila?
sampai bila nak gaduh je? sampai bila nak hidup berpuak-puak ni? sampai bila nak jadi macam ni? sampai bila nak jadi pengampu? sampai bila nak jadi hipokrit? sampai bila aku nk tgk muka2 penipu tu? sampai bila mesti sebelah pihak saja yang nak kena mengalah? sampai bilakah hati2 ni nak macam tu je?

dimanakah?
dimanakah sifat kasih sayang mereka? dimanakah salahnya? dimanakah hilangnya nilai persaudaraan mereka?

bagaimanakah?
bagaimanakah cara terbaik nak ubah golongan2 ni? bagaimanakah nak menyatukan mereka? bagaimanakah perlu aku meluahkan segalanya?

sudikah?
sudikah mereka berubah? sudikah mereka menerima? sudikah mereka faham situasi yang lain? sudikah mereka bersatu? sudikah mereka bertoleransi? sudikah mereka mengalah? sudikah aku?

perlukah?
perlukah orang lain nak selesaikan masalah ni? perlukah sampai nak gaduh2? perlukah pandangan tajam tu berterusan? perlukah kita asyik nak bertelagah? perlukah masa muda kita dipenuhi dengan perkara2 macam tu? perlukah masa kita dihabiskan dengan perkara2 tu? perlukah perasaan dengki untuk perkara2 macam tu?

bilakah?
bilakah ianya akan berakhir? bilakah aku dapat tengok mereka berbaik2? bilakah masanya yang sesuai? bilakah mereka nak berubah? bilakah aku nak berubah? huh~

adeh... gaya penulisan yang entah apa2. haha...
aku cuma terfikir je. banyak lagi sebenarnya yang aku terfikir. aku lebih suka berdiam diri. apa yang boleh diperbetulkan akan ku cuba selesaikan. kalaulah masing2 ada rasa nak berubah itu perkara yang baik. aku akan sentiasa mencari yang benar. aku tidak menyokong mana2 pihak. aku ada pendirian aku sendiri. aku sedia terima pendapat. aku akan cuba mengubah dan aku akan sama2 turut berubah.

*tu semua selingan je. sebenarnya aku nak cerita yang hari ni aku dapat tahu tempat praktikum aku untuk semester akan datang. tak sabar rasanya nak merasa pengalaman manjadi guru sebenar. bolehkah aku lakukannya? layakkah aku digelar seorang guru? sanggupkah aku memikul tanggungjawab yang sangat berat ni? ya Allah..... bantulah aku...

insyaAllah~ SK Kepayang, simpang pulai (masih belum nampak bayang lagi dekat mana) kemungkinan tempat yang paling jauh. tak apa... aku redha.

No comments:

Post a Comment