Monday, October 26, 2009

sayu di kala subuh...


assalamualaikum kawan2...
sejak akhir2 ni hari2 aku rase cepat sangat. dengan bebanan kerja yang banyak di penghujung semester ni. ditambah dengan tekanan peperiksaan yang bakal menjelang dan MQA yang memeningkan kepala pensyarah dan aku sendiri. adeh~
terlintas di fikiran ku, kenapa aku rasa macam tak cukup masa je?
teruknya pengurusan waktu aku. banyak kerja aku bertangguh dan ada yang kadang2 tu aku let go je. teruk kan?

kadang2 aku terfikir...
kenapa ada orang yang boleh lebih berjaya daripada kita? kenapa mereka boleh buat macam2 kerja?
kenapa mereka boleh siapkan kerja tanpa bertangguh seperti aku?
hakikatnya setiap makhluk yang hidup di atas muka bumi Allah ini masing2 diberi 24 jam tanpa dikurangkan atau ditambah sedikit pun. fikir2kan lah....

aku mula bermuhasabah diri. tibe2 aku teringat lagu raihan bertajuk "demi masa"



Demi masa...
Sesungguhnya manusia kerugian

Melainkan...

Yang beriman dan beramal saleh

Ah...


Demi masa...

Sesungguhnya manusia kerugian

Melainkan...

Nasihat kepada kebenaran dan kesabaran

Ah...


Gunakan kesempatan yang masih diberi

Moga kita takkan menyesal

Masa usia kita jangan disiakan

Kerna ia takkan kembali


Ingat lima perkara, sebelum lima perkara

Sihat sebelum sakit

Muda sebelum tua, kaya sebelum miskin

Lapang sebelum sempit

Hidup sebelum mati


Demi masa...

Sesungguhnya manusia kerugian

Melainkan...

Yang beriman dan beramal saleh

Ah...



ya Allah.... banyaknya masa aku terbuang sia2.
tanpa ku sedar air mata ku mula berlinangan... mampu kah aku berubah?
ya Allah... kau bantulah hambaMu ini... aku ingin berubah...

No comments:

Post a Comment