Wednesday, June 9, 2010

beza hidup kat rumah dengan kat ipoh

Assalamualaikum...

cuti yang baru beberapa hari aku lalui ni menampakkan kehidupan rutin yang amat berbeza jika nak dibandingkan dengan kehidupan aku kat ipoh. lepas ni aku cerita sedikit perbezaan yang aku rasa bila nak dibandingkan hidup kat kampung dengan hidup kat ipoh sebagai pelajar.


baik kita mula dari pagilah. bangun pagi sama ja dalam pukul 6.15-6.30 pagi aku bangun kalau kat ipoh. tapi kat rumah ni aku rasa liat sikit nak bangun rasanya (sebab mind set mak akan kejut subuh... huhu). lepas tu sarapan pagi aku kalau kat ipoh kena keluar sama ada makan roti canai dengan teh o kat mamak tak pun makan kue teow goreng basah dengan teh o ais kat tambun. tapi kalau kat rumah bangun-bangun buka tudung saji dah ada makanan, so makan je apa pun.

kalau kat rumah ni nak sampai pukul 10 pagi punyalah lama rasanya tapi kalau kat ipoh, pukul 12 barulah semua orang bangun pagi. no breakfast but brunch (breakfast+lunch). aku follow je yang penting perut berisi. lagi satu kalau kat ipoh bangun pagi terus mandi tapi kat rumah aku rasa selalunya nak zohor baru mandi (kantoi... haha!!).

bawak ke petang pula, kalau aku kat ipoh ni selalunya lepas makan je, sembahyang zohor lepas tu mesti landing (tidur). bangun? tak tahulah... hehe. kalau kat rumah tidur juga tapi lepas tengok sinetron kat tv3 tu... hehe. buat pengetahuan semua aku kat ipoh bukan tak ada tv tapi tv yang kami ada tu tv "HD". so nak tengok pun sakit mata.

kalau kat rumah aku selalu mandi dalam lingkungan pukul 5.00 petang sekali dengan solat asar tapi lain pula kat ipoh. selalunya aku akan mandi nak maghrib tu (ish3...) dalam lingkungan pukul 7.30 malam. teruk juga aku ni rupanya... adeh~ selalunya mandi lepas main bola atau pun hoki. tapi tak main pun sama ja. huhu~

kita pergi ke malam pula, kalau kat rumah ni pukul 9.00 malam macam dah pukul 12.00 jadi lampu pun semua dah tutup tinggallah aku dengan lappy aku ni. kalau kat ipoh lain pula, pukul 9.00 ni adalah waktu biasa aku keluar memenuhkan tangki perut aku. balik dalam pukul 10 lebih lepas tu tahu-tahu dah pukul 12 malam. wow! sekejap betul masa berlalu. kalau ada assignment memang pukul 12 la baru boleh mula. tak tidur 1 malam... itulah aku.

haa... inilah serba sedikit rutin harian aku kat rumah dengan kat ipoh. banyak beza kan? apa yang aku nak beritahu ni, aku bukanlah seorang yang sempurna jadi aku cerita je la tak apa kan? hehe... apa yang baik tu kita ambil iktibar dan yang tak baik tu aku pun tak suka sebenarnya dan semuanya masih dalam proses penambahbaikan. wish me luck k!

No comments:

Post a Comment