Thursday, July 8, 2010

selamat hari lahir daddy!

Assalamualaikum...


di kala saat-saat yang agak sibuk ni, aku nak ambil peluang juga untuk post ruangan khas buat bapa aku yang tercinta, HAJI ROSNAN BIN OSAMIN bersempena hari lahirnya yang ke 54 tahun hari ini. sesungguhnya hanya doa yang mampu aku ucapkan hari ini sebagai tanda berterima kasih aku yang tidak terhingga kepada beliau.

teringat waktu kecil-kecil dulu, lepas maghrib je menangis sebab mengaji. mana taknya, bapak dah ready dengan rotan kalau salah baca. malas ngaji pun kena rotan jugak. memang masa tu tak suka waktu maghrib. hehe...

pergi mandi parit depan rumah, mak menjerit marah-marah aku tapi bapak steady je. bapak memang cool... tapi aku takut sangat dengan bapak masa tu. nak cakap pun tunduk. bapak memang seorang yang tegas.

dulu masa kecil-kecil kalau waktu petang lepas asar je bapak suka bawa aku jalan-jalan makan roti canai dekat pekan. tengok wrestling orang kedai pasang. jumpa kawan-kawan bapak bersembang sambil bergurau. bapak memang ramai kawan...

teringat masa dulu bapak pernah ajak aku ke sawah. masa tu tolong bapak tabur baja padi. aku main-main, habis semua padi jatuh. bapak marah tapi lepas tu bapak tetap bawa aku pergi menggagau ikan. seronok sangat. masa tu aku tak sedar pun aku dah merugikan bapak. tapi bapak tak cakap apa-apa pun.

kalau jalan pergi mana-mana bapak tak pernah lupa untuk singgah mana-mana kedai untuk makan. setengah orang cakap membazir tapi tak bagi bapak. bapak memang suka tengok anak-anaknya happy.

ingat dulu bapak pernah ulang-alik kerja kontrak kat kl sebab nak cari duit. susahnya bapak dulu. siap pernah kemalangan lagi. ya Allah, sedihnya bila ingat balik. semuanya sebab nak bagi anak-anaknya makan. tapi bapak tak pernah mintak apa-apa.

dulu petang-petang lepas sekolah aku pernah ikut bapak aku ke kebun. cari pisang, selop sawit dan cari daun pisang. aku tahu bapak bukan nak tengok aku susah. bapak cuma nak aku rasa macam mana rasanya susah. kerja sikit tapi bapak tetap nak bagi aku upah.

bapak aku selalu pergi surau. mak suruh ikut. dulu aku liat sangat kalau mak suruh pergi surau. bapak tak kesah, bapak tak pernah paksa pun. bapak suka buat tak suka cakap. aku je tak sedar. bapaklah yang ajar aku bergaul dengan orang-orang kampung.

kalau ada kenduri saudara-mara bapak suka ajak aku. aku ni malas sikit nak pergi kenduri-kenduri. bapak cakap ni la masanya nak kenal saudara. aku ni segan sikit kalau bapak kenalkan kat orang. "ni si folan si folan anak saudaranya si folan, salamlah ni pangkatnya paman ni". bapak pentingkan persaudaraan. orang sekarang banyak yang tak kenal sanak saudara.

kalau dengan anak-anak bapak serius sikit. tapi kalau kita jumpa kawan-kawan kita bapak memang sangat peramah, tak kiralah apa jenis kawan kita ada, tak pernah pun bapak halau. bapak layan dengan baik sangat. bapak memang peramah orangnya.

nak tambah rumah, bapak tak ada duit nak upahkan orang, jadi bapak buat sendiri dan anak-anak bantu sikit-sikit. orang cakap macam-macam rumah tak cantiklah, apalah, tapi bapak tak kesah. sekarang nak buat rumah orang cari bapak. tak tahu kenapa...

kalau mak bagi nasihat kat kami, bapak selalu diam. tapi mak selalu cerita macam mana bapak susah cari duit dulu. terharu betul aku bila dengar. bapak memang tak pernah berkira.

bapak tak pernah beli kereta baru sebab duit bapak banyak habis untuk anak-anaknya. bapak cakap ni pelaburan untuk masa depan. sekarang bapak dah ada kereta baru. anak-anaknya semua nak tolong. seronok bila tengok bapak happy...

dengan ini aku nak berikan award kat bapak aku sebagai ayah yang terbaik bagi aku di dunia!

hanya tuhan saja yang tahu betapa aku sayang kat bapak aku. thank you for being the best daddy in the world... aku berjanji akan sentiasa mendoakan kesejahteraan bapak aku. akan ku balas jasamu bapak...;) tak sabar rasanya nak peluk bapak...

1 comment: