Monday, October 11, 2010

schadenfreude dan tragedi 10/10/10

Assalamualaikum...

tarikh keramat 10/10/10 berakhir sudah dengan ramai orang yang mengambil peluang pada tarikh yang cukup unik tersebut untuk melakarkan sesuatu yang dianggap bermakna untuk diri masing-masing. namun, pada tarikh ini jugalah berlakunya kejadian yang cukup tragis dalam negara kita di mana berlakunya nahas ngeri membabitkan dua buah bas ekspres, 3 buah kereta dan sebuah van di kilometer 223 lebuh raya utara-selatan yang meragut 12 orang termasuk 38 orang cedera dan 10 daripadanya parah. (link 1, link 2)

sudah tentu tragedi ini mendapat liputan meluas di dada akhbar dan kita sendiri yang mungkin tidak ambil tahu mengenai perkara ini sudah pun sendiri mengetahuinya melalui rakan-rakan dan sebagainya. takziah aku ucapkan kepada keluarga mangsa nahas ngeri ni. lepas ni mesti undang-undang jalan raya pun semakin ketat. patutlah orang cakap "jumlah rakyat malaysia yang meninggal dunia akibat kemalangan lebih ramai dari jumlah kematian di gaza". (ok maklumat ni aku pakai tulis je) tapi kesimpulannya aku pun tak tahu mana silapnya macam mana boleh terjadinya tragedi-tragedi ngeri macam ni kat malaysia.

tajuk tertulis kat atas tu ada sebut pasal schadenfreud kan? ok sebelum tragedi ini berlaku pun aku dah pernah terbaca mengenai istilah schadenfreud ni kat laman web saifulislam. lepas baca tu aku terus je share kat facebook. bukan apa, aku rasa trend kongsi-mengkongsi (share) ni semakin popular di facebook sejak akhir-akhir ni. sampai satu tahap tu aku rasa trend ni perlu ada had dan batasnya.

baiklah kita tengok apa yang selalu orang share kat facebook.
1. video slot ceramah ustaz-ustaz (bagus!)
2. video lagu-lagu (tengok pada lagu)
3. notes cintan-cintun (tak bagus sangat)
4. notes agama dan ketuhanan (bagus!)
5. share link laman web (ok je..)
6. video lawak/kelakar (ketawa penawar duka... depend)
7. video dan gambar pelik. (lead to schadenfreud)

baiklah senarai kat atas tu antara bahan-bahan yang selalu orang share kat facebook. mungkin ada yang tertinggal tapi setakat ni tu la yang dapat aku kongsi (share) dengan anda semua.

baiklah sekarang aku nak membawa kepada item nombor 7 iaitu video dan gambar pelik. sebenarnya aku pakai letak je sebab tak ada yang spesifik aku nak cakap pasal item nombor 7 tu. video dan gambar pelik yang aku maksudkan kat sini adalah mengenai video-video dan gambar-gambar tragedi nahas ngeri dan sewaktu dengannya.

hari ni, bila aku balik je program BIG dan buka facebook mulalah tersebar video dan gambar nahas ngeri 10/10/10. bila ada orang share mestilah nak tengok dan sejurus selepas aku tengok je video tu tiba-tiba aku teringat dengan blog saifulislam. Allahuakbar... ngeri sungguh. sekali je aku tengok video tu sebab tak sanggup nak ulang balik. mayat bergelimpangan... Allah...


schadenfreud... ya inilah yang aku maksudkan. mungkin tujuan orang yang upload video dan mereka yang share benda ni semuanya berniat baik untuk tujuan menginsafkan. tapi sedarkah anda semua bila perkara perkongsian imej-imej dan video berbentuk penderitaan orang lain ini berleluasa ia akan menimbulkan satu tanggapan perkara-perkara ini adalah biasa. ok senang nak faham macam ni lah, aku suka tengok video orang kemalangan, gambar kemalangan dan sewaktu dengannya. pada mulanya memang perasaan takut dan insaf mula timbul dalam diri. lama-kelamaan bila perkara ini menjadi biasa apa yang berlaku ialah benda ni akan membunuh sensitiviti orang yang tengok ni terhadap perkara yang berkaitan. (baca link ini) schadenfrued yang dimaksudkan di sini adalah apabila timbul kepuasan atau nikmat melalui penderitaan orang lain.

perkara ini jika di biarkan sahaja tanpa kawalan akan memudaratkan. jika ingin maklumat lanjut sila baca link yang aku bagi sebab aku nak jelaskan pun tak berapa nak reti. baiklah kesimpulannya kat sini aku cuma nak anda semua fikir-fikirkan semula sebelum share apa-apa sahaja kat facebook tu. bukan setakat pada schadenfreud ni tapi lebih luas lagi terutama soal maruah orang, khabar angin dan maklumat yang salah. pastikan tu semua sahih dahulu sebelum nak share apa-apa. boleh rosak jiwa... ish3... ok la aku pun dah tak tahu nak cerita apa sebab memang dah panjang lebar aku taip. renung-renungkan dan selamat beramal.

No comments:

Post a Comment